Centrum Certyfikacji Jakości

ISO 22000 (FSMS)

Aktualności

System zarządzania bezpieczeństwem żywności ISO 22000

Bezpieczeństwo żywności odnosi się do występowania zagrożeń związanych z żywnością w momencie jej konsumpcji (spożycia przez konsumenta). Ponieważ wystąpienie zagrożeń bezpieczeństwa żywności może mieć miejsce w każdym etapie łańcucha żywnościowego, niezbędne jest odpowiednie nadzorowanie całego obszaru tego łańcucha. W ten sposób bezpieczeństwo żywności jest zapewniane w rezultacie połączonych wysiłków wszystkich podmiotów uczestniczących w łańcuchu żywnościowym.

Stosowanie systemu zarządzania bezpieczeństwem żywności przez organizację funkcjonującą na rynku żywnościowym jest przydatnym narzędziem do zapewnienia zgodności z wymaganiami określonymi w prawie żywnościowym. Przepisy prawa z obszaru żywności wymagają, aby w każdej organizacji zajmującej się produkcją i/lub obrotem żywności został wdrożony i skutecznie utrzymywany system HACCP.

CCJ ma świadomość, że wdrożenie systemu zarządzania bezpieczeństwem żywności, którego integralną częścią są zasady HACCP jest bardzo pracochłonne, wymaga dużego zaangażowania zarówno ze strony najwyższego kierownictwa jak i całego personelu. I po pewnym czasie mówicie Państwo: wdrożyliśmy system zarządzania bezpieczeństwem żywności, tylko czy jest on skuteczny?

Na to pytanie CCJ odpowie Państwu bez wahania. Skuteczność systemu zarządzania bezpieczeństwem żywności może być oceniona w procesie certyfikacji na zgodność z ISO 22000.

Dla kogo FSMS jest przeznaczony?

ISO 22000 Systemy zarządzania bezpieczeństwem żywności-Wymagania dla każdej organizacji należącej do łańcucha żywnościowego jest międzynarodowym standardem, który łączy w sobie wymagania systemu HACCP (zgodnego z Codex Alimentarius) oraz Dobrych Praktyk (Produkcyjnych, Higienicznych, itp.). Wymagania normy są stosowane w organizacjach bez względu na jej typ, wielkość, czy charakter dostarczanego wyrobu/usługi.

ISO 22000 jest dokumentem zawierającym wymagania dotyczące funkcjonowania oraz doskonalenia systemu zarządzania ukierunkowanego na dostarczenie do klienta bezpiecznych wyrobów z łańcucha żywnościowego.

ISO 22000 stanowi rozwinięcie dotychczasowego systemu bezpieczeństwa żywności w kierunku typowego modelu zarządzania bazującego na wymaganiach ISO 9001 i jest adresowana do organizacji bezpośrednio lub pośrednio uczestniczących w łańcuchu żywienia, a tym, w szczególności do producentów żywności, producentów dodatków do żywności, dystrybutorów (magazyny, hurtownie), producentów wyposażenia maszyn i urządzeń, firm cateringowych, handlowców, hoteli, firm transportowych, producentów opakowań, hodowców, plantatorów, usługodawców (np. usługi mycia i dezynfekcji).

ISO 22000 jest kompatybilne z systemem ISO 9001 oraz systemem zarządzania środowiskowego ISO 14001 – pozwala to na zintegrowanie już istniejących w organizacji systemów zarządzania.

Dlaczego warto wdrożyć i certyfikować FSMS?

Wdrożenie systemu zarządzania bezpieczeństwem żywności i uzyskanie certyfikatu na zgodność z normą PN-EN ISO 22000 przynosi szereg wymiernych korzyści przejawiających się między innymi:

  • wzrostem zaufania klientów, w tym urzędowej kontroli,
  • wzrostem konkurencyjności na rynkach krajowych i zagranicznych,
  • obniżeniem kosztów działalności – brak braków dzięki doskonaleniu prowadzonej działalności,
  • poprawą komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej,
  • działania zgodnie z prawem żywnościowym,
  • uporządkowaniem działań organizacji,
  • redukcją kosztów – wzrost efektywności,
  • ochroną interesów Państwa organizacji oraz konsumenta poprzez wytwarzanie wyrobów i realizację usług bezpiecznych dla zdrowia,
  • ciągłym doskonaleniem systemu – rozwojem organizacji,
  • wartością dodaną pozostawioną przez kompetentnych auditorów.

Certyfikacja FSMS w Centrum Certyfikacji Jakości (CCJ)

Centrum Certyfikacji Jakości, od 2007 roku w ramach posiadanej akredytacji Polskiego Centrum Akredytacji (AC 057) certyfikuje systemy zarządzania bezpieczeństwem żywności.

Certyfikacji mogą poddać się wszystkie organizacje zainteresowane potwierdzeniem przez niezależną stronę trzecią – CCJ, że system FSMS został właściwie zaprojektowany, jest wdrożony i ciągle doskonalony.

Uzyskanie certyfikatu stanowi potwierdzenie, że system FSMS został sprawdzony i jest zgodny ze standardem stanowiącym zbiór najlepszych praktyk w tym zakresie.

W celu uruchomienia procesu certyfikacji na zgodność z normą ISO 22000 należy dostarczyć do CCJ następujące dokumenty:

  • wniosek o certyfikację,
  • podpisaną umowę,
  • dokumentację FSMS lub zintegrowanego systemu zarządzania.

 

Klienci zainteresowani certyfikacją systemów zarządzania w CCJ mają możliwość otrzymania oferty cenowej po uprzednim wypełnieniu zapytania ofertowego, pobranego „dokumentacja do pobrania” u góry strony.

Po złożeniu wniosku o certyfikację z kompletem dokumentacji przygotowywana jest lub potwierdzana oferta opracowana na podstawie kompletnej informacji o funkcjonującym systemie zarządzania bezpieczeństwem żywności.

Podstawowe informacje o formalnych wymaganiach i etapach realizacji procesu certyfikacji dostępne są na stronie internetowej, w zakładce informacje ogólne, w dokumencie „Zasady certyfikacji – Informator dla klienta” oraz na życzenie Klienta w formie papierowej.

Zasady ustalania czasu trwania auditu oraz opłat w procesie certyfikacji, nadzoru i ponownej certyfikacji systemu zarządzania bezpieczeństwem żywności wg ISO 22000 obowiązujące w CCJ.

Podstawowe zasady ustalania opłat za certyfikację

Cena netto usługi certyfikacyjnej realizowanej przez CCJ wyliczana jest wg poniższego wzoru:

A = B + (C x D) + E

gdzie:

A – cena netto,
B – opłata stała, określona w aktualnym cenniku CCJ,
C – liczba auditodni,
D – stawka stała za jeden dzień auditu, określona w aktualnym cenniku CCJ,
E – koszty zakwaterowania, podróży i wyżywienia auditorów.

Opłata stała pobierana jest przed auditem certyfikacyjnym oraz co roku w trakcie ważności certyfikacji, tj.: dwa miesiące przed planowanym auditem w nadzorze oraz sześć miesięcy przed planowanym auditem ponownej certyfikacji.

Zasady ustalania czasu trwania auditu

Do określenia czasu trwania auditu przyjmuje się czas poświęcony na:

  • planowanie auditu,
  • przegląd dokumentacji,
  • komunikowanie się z personelem klienta,
  • przeprowadzenie auditu w obiektach klienta (auditu na miejscu – nie krócej jak 80% ustalonego czasu trwania auditu) w ramach 8 godzin pracy, w tym planowane przerwy,
  • opracowanie raportu.

 

Czas auditu certyfikującego może obejmować techniki auditowania zdalnego (jeżeli jest to możliwe) max do 30% czasu auditu na miejscu. W uzasadnionych przypadkach może czas ten być wydłużony pod warunkiem uzasadnienia planu auditu oraz uzyskania specjalnej zgody Polskiego Centrum Akredytacji, jeszcze przed realizacją auditu.

Przy wyznaczaniu czasu auditu przyjmuje się, że czas auditu w nadzorze (N) wynosi 1/3 auditu certyfikującego (C), auditu ponownej certyfikacji (PC) wynosi 2/3 auditu C.

Podstawą wykorzystywaną do określania wysokości opłat (stałej oraz za audit) jest liczba personelu zaangażowanego w jakikolwiek aspekt bezpieczeństwa żywności (FTE). Liczba personelu zaangażowanego w jakikolwiek aspekt bezpieczeństwa żywności jest obliczana z uwzględnieniem następujących czynników:

  • liczba personelu zaangażowanego w ramach zakresu certyfikacji,
  • pracownicy ujęci częściowo w zakresie certyfikacji,
  • forma zatrudnienia: pełny etat, na część etatu, personel niepracujący na stałe (sezonowo, tymczasowo, na umowę o dzieło lub zlecenie),
  • praca w systemie zmianowym.

 

Podstawą do określenia niezbędnej liczby auditodni dla systemu FSMS jest:

  • liczba personelu zaangażowanego w jakikolwiek aspekt bezpieczeństwa żywności, w przeliczeniu na pełny etat (FTE),
  • liczba planów HACCP,
  • liczba linii technologicznych,
  • kategoria wyrobu/usługi/klastru/kategorii łańcucha żywnościowego, mająca zastosowanie w organizacji,
  • liczba oddziałów/lokalizacji,
  • posiadanie lub brak stosownego certyfikowanego systemu zarządzania np. QMS, EMS, BHP.

 

Jeżeli organizacja zatrudnia personel pracujących w systemie zmianowym, a wyroby lub procesy realizowane na poszczególnych zmianach są podobne, liczbę FTE oblicza się na podstawie personelu zatrudnionego na głównej zmianie (wliczając personel sezonowy oraz pracowników biurowych).

Przy certyfikacji systemu zarządzania FSMS do określenia liczby auditodni CCJ wykorzystuje poniższą tabelę 1. Objaśnienie kategorii/klastra łańcucha żywnościowego podano w tabeli 2.

Tabela 1
Kategoria, PodkategoriaTD
podstawowy czas trwania auditu dla kategorii/podkategorii, uwzględniający jeden plan HACCP
TH
liczba dni auditowych dla dodatkowych planów HACCP
TFTE
liczba dni auditowych na liczbę pracowników wyrażoną w FTE
AI10.251 do 5 = 0
6 do 49 = 0,5
50 do 99 = 1,0
100 do 199 = 1,5
200 do 499 = 2,0
500 do 999 = 2,5
> 1 000 = 3
AII10.25
BI10.25
BII10.25
BIII10.25
CO20.5
CI20.5
CII20.5
CIII20.5
CIV20.5
D10.5
E1.50.5
FI10.5
FII10.5
G1.50.25
H1.50.25
I1.50.5
J1.50.5
K20.5
Tabela 2
KlasterKategoriaPodkategoriaPrzykłady działalności
Produkcja pierwotnaAChów lub utrzymanie zwierzątAIChów zwierząt (innych niż ryby i akwakultura) przeznaczonych do produkcji mięsa, produkcji jaj, produkcji mleka lub produkcji miodu.Chów zwierząt (innych niż ryby i owoce morza) wykorzystywanych do produkcji mięsa, jaj, mleka lub miodu. Hodowla, wychów, traperstwo, odławianie i łowiectwo (ubój w miejscu upolowania). Odpowiednie pakowanie i przechowywanie w gospodarstwie, bez modyfikacji lub przetwarzania wyrobu.
Produkcja pierwotnaAChów lub utrzymanie zwierzątAIIHodowla ryb i owoców morzaHodowla ryb i owoców morza wykorzystywanych do produkcji mięsa. Hodowla, odłów i rybołówstwo (ubój w miejscu odłowu). Odpowiednie pakowanie i przechowywanie w gospodarstwie, bez modyfikacji lub przetwarzania wyrobu.
Produkcja pierwotnaBUprawa lub postępowanie pozbiorczeBIUprawa roślin (innych niż zboża i rośliny strączkowe)Uprawa lub zbiór roślin (innych niż zboże i rośliny strączkowe): wyroby ogrodnictwa (owoce, warzywa, przyprawy korzenne, grzyby itp.) i hydrofity z przeznaczeniem na żywność. Odpowiednie przechowywanie na terenie gospodarstwa roślin i hydrofitów przeznaczonych do spożycia, bez modyfikacji lub przetwarzania wyrobu.
Produkcja pierwotnaBUprawa lub postępowanie pozbiorczeBIIUprawa zbóż i roślin strączkowychUprawa lub zbiór zbóż roślin strączkowych z przeznaczeniem na żywność. Odpowiednie przechowywanie na terenie gospodarstwa zboża i nasion roślin strączkowych przeznaczonych do spożycia.
Produkcja pierwotnaBUprawa lub postępowanie pozbiorczeBIIIPostępowania pozbiorczeDziałalność związana ze zbiorami roślin, które nie poddawane są dalszemu przetwarzaniu, w tym wyroby ogrodnicze i hydrofity przeznaczone do spożycia. Procesy pośrednie obejmują czyszczenie, mycie, płukanie, transportowanie, sortowanie, klasyfikację, wykrawanie, wiązanie, chłodzenie, chłodzenie wodą, woskowanie, suszenie, zraszanie, napowietrzanie przygotowujące do przechowywania lub przetwarzania, pakowanie, przepakowywanie, układanie, magazynowanie i załadunek.
Przetwórstwo żywności i dla ludzi i zwierzątCPrzetwórstwo żywności, składników i karmy dla zwierząt domowychCOPrzetwórstwo podstawowe zwierzątObróbka tusz zwierzęcych przeznaczonych do dalszego przerobu, w tym magazynowanie żywca, ubój, patroszenie, chłodzenie, mrożenie, magazynowanie luzem produktów zwierzęcych oraz ryb. Obróbka i magazynowanie dziczyzny (zwierzyny łownej).
Przetwórstwo żywności i dla ludzi i zwierzątCPrzetwórstwo żywności, składników i karmy dla zwierząt domowychCIPrzetwórstwo łatwo psujących się wyrobów pochodzenia zwierzęcegoProdukcja i pakowanie wyrobów pochodzenia zwierzęcego, w tym wyrobów z ryb, owoców morza, mięsa, jaj, przetworów mlecznych i ryb wymagającej chłodzenia lub mrożenia w kontrolowanej temperaturze. Produkcja karmy dla zwierząt domowych wyłącznie z wyrobów pochodzenia zwierzęcego.
Przetwórstwo żywności i dla ludzi i zwierzątCPrzetwórstwo żywności, składników i karmy dla zwierząt domowychCIIPrzetwórstwo łatwo psujących się wyrobów pochodzenia roślinnegoProdukcja, pakowanie wyrobów pochodzenia roślinnego, w tym wyrobów z owoców i świeżych soków, wyrobów z warzyw, zbóż, orzechów i roślin strączkowych mrożonych produktów na bazie wody, roślinnych substytutów mięsa i nabiału. Produkcja karmy dla zwierząt domowych wyłącznie z wyrobów pochodzenia roślinnego.
Przetwórstwo żywności i dla ludzi i zwierzątCPrzetwórstwo żywności, składników i karmy dla zwierząt domowychCIIIPrzetwórstwo łatwo psujących się wyrobów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego (wyroby mieszane)Produkcja i pakowanie mieszanych wyrobów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego, w tym pizza, lazania, kanapki, pierogi, dania gotowe do spożycia. Obejmuje kuchnie cateringowe, poza terenem obiektu. Obejmuje produkty kuchni przemysłowych, które nie są przeznaczone do bezpośredniego spożycia. Produkcja łatwo psującej się karmy dla zwierząt domowych z wyrobów mieszanych.
Przetwórstwo żywności i dla ludzi i zwierzątCPrzetwórstwo żywności, składników i karmy dla zwierząt domowychCIVPrzetwórstwo wyrobów trwałych w temperaturze otoczeniaProdukcja i pakowanie wyrobów żywnościowych z dowolnego źródła pochodzenia, które są przechowywane i sprzedawane w temperaturze otoczenia, w tym wyroby w puszkach, suchary, przekąski, olej, woda pitna, napoje, makaron, mąka, cukier, sól spożywcza, przyprawy, suplementy diety, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego. Produkcja karmy dla zwierząt domowych trwałej temperaturze otoczenia.
Przetwórstwo żywności i dla ludzi i zwierzątDPrzetwórstwo pasz i żywności dla zwierząt------Produkcja pasz z jednego lub mieszanego źródła pochodzenia, przeznaczonych do karmienia zwierząt niewykorzystywanych do produkcji żywności np. mączki zbożowej, nasion oleistych, produkty uboczne z produkcji żywności. Produkcja pasz z jednego lub mieszanego źródła pochodzenia, przeznaczonych do karmienia zwierząt, wykorzystywanych do produkcji żywność, np. premiksów, paszy leczniczej, mieszanek paszowych.
KateringEKatering------Działalność związana z żywnością narażoną na działanie otwartej przestrzeni, taka jak gotowanie, mieszanie i blendowanie, przygotowywanie składników i wyrobów do bezpośredniego spożycia przez konsumentów na miejscu lub na wynos. Przykładami są restauracje, hotele, food trucki, instytucje, miejsca pracy (kafeteria szkolna lub fabryczna), w tym sprzedaż detaliczna z przygotowaniem na miejscu (np. kurczaki z rożna). Obejmuje odgrzewanie żywności, catering imprez, kawiarnie i puby.
Sprzedaż, detaliczna, transport oraz przechowalnictwoFSprzedaż, sprzedaż detaliczna i handel elektronicznyFISprzedaż detaliczna/hurtowa Magazynowanie i dostarczanie wyrobów gotowych klientom i konsumentom (sklepy detaliczne, sklepy, hurtownie). Obejmuje drobne czynności przetwarzania, np. krojenie, porcjowanie, odgrzewanie.
Sprzedaż, detaliczna, transport oraz przechowalnictwoFSprzedaż, sprzedaż detaliczna i handel elektronicznyFIIPośrednictwo w handluKupowanie i sprzedaż wyrobów na własny rachunek bez fizycznej obsługi lub jako agent dla innych wyrobów wprowadzanych do łańcucha żywnościowego.
Sprzedaż, detaliczna, transport oraz przechowalnictwoGUsługi transportu i składowania------Obiekty magazynowe i pojazdy dystrybucyjne do łatwo psujących się artykułów żywnościowych i paszowych, w których należy utrzymywać integralność temperatury. Obiekty magazynowe i pojazdy dystrybucyjne do żywności i paszy stabilnej w temperaturze otoczenia.
Etykietowanie/przepakowywanie, z wyłączeniem otwartych materiałów narażonych na działanie otwartej przestrzeni.
Obiekty magazynowe i pojazdy dystrybucyjne do materiałów opakowaniowych żywności.
Usługi pomocniczeHUsługi------Świadczone na zlecenie usługi związane z bezpieczną produkcją żywności i pasz, w tym zaopatrzenie w wodę, zwalczanie szkodników, usługi czyszczenia i unieszkodliwiania odpadów.
Materiały opakowanioweIProdukcja opakowań i materiałów opakowaniowych do żywności------Produkcja materiałów opakowaniowych mających kontakt z żywnością, paszą i żywnością dla zwierząt. Opakowania produkowane na miejscu do wykorzystania w przetwórstwie.
Urządzenia pomocniczeJProdukcja wyposażenia------Sprzęt do przetwarzania żywności, paszy lub opakowań, automaty sprzedające, sprzęt kuchenny, przybory do przetwarzania, filtry, higieniczny projekt sprzętu i obiektów.
Środki biochemiczneKProdukcja środków (bio)chemicznych------Produkcja środków pomocniczych w przetwórstwie żywności i pasz, dodatków (np. środków aromatyzujących, witamin), gazów i minerałów. Produkcja biokultur i enzymów.

Zasady ustalania minimalnego czasu dla auditu początkowej certyfikacji

Minimalny czas trwania auditu początkowej certyfikacji DS, wyrażony w auditodniach,
obliczany jest w oparciu o poniższy wzór oraz dane zawarte w tabeli 1:

DS = (TD + TH + TFTE)

gdzie:

TD – podstawowy czas trwania auditu dla kategorii/podkategorii, uwzględniający jeden plan HACCP,
TH – liczba dni auditowych dla dodatkowych planów HACCP,
TFTE – liczba dni auditowych na liczbę pracowników wyrażoną w FTE.

W czasie nadzoru nad certyfikacją dokonuje się przeglądu czasu trwania planowanych auditów w nadzorze i dla ponownej certyfikacji pod względem jego aktualności.

W czasie auditu początkowej certyfikacji przeprowadza się audit I etapu. CCJ praktycznie planuje od 0,5 do 2 auditodnia w zależności od wielkości liczby personelu oraz liczby certyfikowanych systemów. Czas trwania auditu I etapu nie może być dłuższy niż 50% czasu trwania auditu na miejscu.

Zasady ustalania czasu trwania auditu dla organizacji wielooddziałowych/wykonujących działalność w różnych lokalizacjach

Organizacja wielooddziałowa rozumiana jest jako organizacja posiadająca zidentyfikowaną funkcję centralną (nazywaną dalej centralą – lecz niekoniecznie spełniającą rolę głównego zarządu w organizacji), w której są planowane, nadzorowane lub zarządzane określone działania, oraz sieć biur lokalnych lub filii (oddziałów), w których działania te są wykonywane w całości lub częściowo. Organizacja wielodziałowa może być jedną osobą prawną lub nie, przykłady organizacji wielooddziałowych, to:

  • organizacja posiadająca różne lokalizacje stałe lub tymczasowe,
  • organizacje działające na zasadzie franczyzy,
  • przedsiębiorstwo produkcyjne, które ma sieć biur sprzedaży,
  • przedsiębiorstwo usługowe mające wiele oddziałów świadczące podobne usługi,
  • przedsiębiorstwo prowadzące działalność w wielu filiach.

 

Próbkowanie liczby lokalizacji może mieć zastosowanie, gdy:

  • lokalizacje działają w ramach jednego centralnie nadzorowanego i zarządzanego FSMS;
  • lokalizacje realizują podobną rodzaj działalności (podkategoria łańcucha żywnościowego, procesy i technologie, wielkość i złożoność, wymagania regulacyjne i ustawowe itp.);
  • funkcja centralna jest częścią organizacji, wyraźnie określoną i niepodzlecaną organizacji zewnętrznej;
  • wszystkie lokalizacje mają prawne lub kontraktowe powiązanie z funkcją centralną;
  • funkcja centralna posiada uprawnienia organizacyjne do definiowania, ustanawiania, utrzymywania i ciągłego doskonalenia FSMS;
  • wszystkie lokalizacje podlegają programowi auditów wewnętrznych;
  • funkcja centralna jest odpowiedzialna za zapewnienie gromadzenia i analizowania wyników oceny działania i skarg klientów ze wszystkich lokalizacji;

 

Próbkowanie liczby lokalizacji jest możliwe w odniesieniu do kategorii A i B, przy czym minimalna liczebności próbki stanowi pierwiastek kwadratowy całkowitej liczby lokalizacji: √(x), zaokrąglone do najbliższej liczby całkowitej.

W przypadku kategorii F i G oraz E (wyłącznie dla obiektów odgrzewających żywność lub zajmujących się przygotowaniem lub gotowaniem w ograniczonym stopniu, np. odgrzewanie, smażenie) dopuszcza się próbkowanie liczby lokalizacji dla auditów początkowej certyfikacji, w nadzorze lub ponownej certyfikacji, zgodnie z poniższymi zasadami:

  • organizacje mające 20 lokalizacji lub mniej – wszystkie lokalizacje należy poddać audytowi;
  • organizacji posiadające więcej niż 20 lokalizacji – 20 lokalizacji + pierwiastek kwadratowy całkowitej liczby pozostałych lokalizacji: y = 20 + √(x – 20), w zaokrągleniu do najbliższej liczby całkowitej.

 

W przypadku pozostałych kategorii/podkategorii łańcucha żywnościowego, próbkowanie liczby lokalizacji nie jest dozwolone.

Zasady ustalania liczby auditodni dla organizacji wnioskującej o certyfikację zintegrowanych systemów zarządzania lub organizowania auditu połączonego

W przypadku certyfikacją objęty jest FSMS zintegrowany z systemem zarządzania jakością lub innym systemem bezpieczeństwa żywności, możliwe jest skrócenie (max o 20%) czasu trwania auditu. Przy ustalaniu czasu auditu zintegrowanego uwzględniany jest poziom integracji systemu zarządzania certyfikowanego klienta oraz kompetencje zespołu auditującego w programach objętych integracją.

W ramach określania czasu trwania auditu mają zastosowanie zniżki lub zwyżki w przypadkach określonych poniżej

Określając czas trwania audytu, uwzględniamy między innymi następujące aspekty:

  • kategorie i podkategorie podane w Tabeli 2 (jeżeli zakres organizacji obejmuje więcej niż jedną kategorię, obliczenie czasu trwania audytu dokonuje się z najwyższego podstawowego czasu trwania audytu;
  • złożoność działalności klienta (np. liczba rodzajów wyrobów i procesów, liczba linii wyrobów, liczba osób lub rodzaj i różnorodność zadań mających wpływ na bezpieczeństwo żywności, rozwój wyrobów, wewnętrzne badania laboratoryjne, higiena);
  • zagrożenia związane z wyrobami, procesami i usługami organizacji;
  • kontekst ustawowy i regulacyjny;
  • outsourcing wszelkich czynności objętych zakresem certyfikacji;
  • dojrzałość i skuteczność FSMS,
  • wielkość lokalizacji, infrastruktura i liczba lokalizacji, ich położenie geograficzne i sezonowość;
  • wielooddziałowość;
  • poziom integracji systemu zarządzania;
  • poziom automatyzacji, zamknięte systemy produkcji, wykorzystanie technologii, mechanizacja i intensyfikacja pracy;
  • potrzeby tłumaczeniowe.